بی‌اس.بلاگ
Bs.Blog
تایپوگرافی در طراحی گرافیک
تایپوگرافی در طراحی گرافیک

تایپوگرافی در طراحی گرافیک تایپوگرافی در طراحی گرافیک، به مفهوم پردازش، تنظیم، و ترکیب کردن قلم‌های جداگانه با هدف ساختن یک طرح ذاتی، خلاق، معنادار و قابل فهم است. در واقع، زیبایی خوبی در مغز افراد ایجاد می‌کند و تاثیر بسیار عمیق و پرثمری در توجیهی است که باعث می‌شود کاربران، به صورت بیشتری به […]

فهرست مطلب

موضوعات این مقاله

تایپوگرافی در طراحی گرافیک

تایپوگرافی در طراحی گرافیک، به مفهوم پردازش، تنظیم، و ترکیب کردن قلم‌های جداگانه با هدف ساختن یک طرح ذاتی، خلاق، معنادار و قابل فهم است. در واقع، زیبایی خوبی در مغز افراد ایجاد می‌کند و تاثیر بسیار عمیق و پرثمری در توجیهی است که باعث می‌شود کاربران، به صورت بیشتری به منصات یا خدمات شما اعتماد کنند.

تایپوگرافی، تکنیک‌هایی را که برای برنامه ریزی و طرح بندی قلم‌ها به کار می‌رود، در بر می‌گیرد. در صنعت گرافیک، تایپوگرافی یک ابزار بسیار رایج است و به راحتی می‌توانید در بیشتر تبلیغات و برندینگ‌ها مشاهده‌ش کرد.

در این مقاله، به بررسی تعدادی موضوع در باره تایپوگرافی در طراحی گرافیک می‌پردازیم.

1-تناسب قلم

قالب‌ها با قلم‌های زیادی که یکسان هستند طراحی شده‌اند، اما نتیجه کار زیبا به نظر نمی‌رسد؛ کاربر به مشکلات فهمیدن و خواندن محتوا برخوردار خواهد شد. تناسب قلم برای طراحی یک قالب، بسیار مهم‌ترین قسمت تیپوگرافی است. در اینجا وقتی به حروف و نسبت‌های آن نگاه کنید، می‌توانید نتیجه کار را مطمئن تر ببینید.

2-پاکیزگی تایپوگرافی

بسیاری از طراحان با زیبایی برای ایجاد قالب‌های فوق‌العاده تلاش می‌کنند، اما هنگام طراحی، فقط برای تمرکز کردن بر قالبِ هدف خود از تنظیم کلمات یا حتی نظم حرکتی قلم‌ها غافل مسیر می‌روند. در نتیجه، با تحریک کاربر در هنگام نگاه به محتوا، او ضمن دیدن منظر و قالب غیر مفهومی تایپوگرافی، آن را ترک می‌کند.

3-تغییرات فانت

چند سال پیش، فانت‌های پرقدرتی بجا بودند که توجه طراحان را به دیگر ابزارهای تایپوگرافی نیز جلب کرده است، اما در دنیای شاید جهانی که مسلماً تغییر می‌کند، تکنیک‌های مشابه وادار شده‌اند که به صورت یکپارچه کار کنند.

از اطلاعات استخراج شده از برنامه تحلیل‌گران طراحی، مشخص شده‌است که مدرن‌ترین وب‌سایت‌ها استفاده از فانت‌ها با طراحی ساده، با نتایج عالی و همچنین قابلیت گسترش بیشتری شود. با این حال، فونت‌های کلاسیک، یک انتخاب خوب برای محتوا و محصولات بزرگی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

4-رعایت محدودیت‌های فضای خالی

طراحان مرتباً فراموش می‌کنند که محدودیت فضای خالی درجهتی و التقاطی نیز دارد. برای مثال، در مهارت یافتن بهترین ترکیب بین حروف و اطلاعات، اغلب از فضای خالی برای جدا کردن محتوا استفاده می‌کنند، هرچند در برخی موارد این کار اثرات منفی بر روی نمایش‌دهنده دارد. طراحان مقرون به صرفه هستند که هنگام طراحی، ضرورت دارند که شما بتوانید محتوای خود را با رعایت خطوط و فضای خالی، بیش از همیشه به راحتی خوانده شود.

5-استفاده از رنگ

رنگ‌های طرفداران دارند که در بسیاری از طراحی‌ها تجربه و دانش‌های خود را به کار می‌برند. در صنعت تایپوگرافی، طرح‌های چندرنگ باعث می‌شوند که کاربران مانند یک پرنده به جابجای سریع حروف از یک دایره به دیگری رو می‌دهند، اما اگر به فرم، رنگ، و چیدمان مطالب جذاب توجه کنید، می‌توانید اعتبار افزایشی برای محتوای خود پیدا کنید.

6-استفاده از شکل‌ها برای تقسیم قابلیت‌ها

طراحان همیشه به دنبال راهکارهای جدیدی برای جداسازی قابلیت‌ها از حروف هستند که شاید طیف گسترده‌ای از چیزهای جدید را رو به روی خود قرار داده‌اند. به همین دلیل، استفاده از شکل‌ها به عنوان یکی از ابزارهای تایپوگرافی بسیار مفید محسوب می‌شود. به هرحال، استفاده از این شکل‌ها نیز یک تکنیک است که فقط در موقعیت‌های خاص وقتی مورد نیاز استفاده می‌شود.

7-جلوه‌های اینتراکتیو

جلوه‌های اینتراکتیو جزء تکنیک‌های مورد علاقهِ دیگر طراحان در عرصه تایپوگرافی است. اگرچه نوع وسیع پیش‌بینی کرده‌ایم و ما به بسیاری از این جلوه‌ها اشاره کرده‌ایم، اما با یک کمی تفکر، شما هم می‌توانید به راحتی جلوه‌های دیگری برای طرح خود پیدا کنید.

جمع بندی

تایپوگرافی، یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی گرافیک است که در آن، مهارت و بازشناسی صحیح طرح، فونت‌های مناسب و رعایت محدودیت‌های طرح را به کار می‌گیرند. برای هر طراح گرافیک، شناختن و به کار بردن تکنیک‌های تایپوگرافی، برای شناسایی و تجربه بیشتری از گرافیک مفید واقع خواهد شد.